တင္ပါးႏွစ္ခုရဲ႕ အက်ယ
6:12 AM Posted In Social section Edit This 0 Comments »
အေမရိကန္က ရထားသံလမ္းႏွစ္ခုရဲ႕ အကြာအေ၀းဟာ ၄.၈၅ ေပ ကြာေ၀းတယ္။
ဒါဟာ အေျခခံအက်ဆံုး စံႏႈန္းျဖစ္တယ္။ ဒီ သတ္မွတ္ခ်က္က ဘယ္လိုျဖစ္ေပၚလာခဲ့တာလဲ?
ဒီ သတ္မွတ္စံႏႈန္းက အဂၤလန္ရဲ႕စံႏႈန္းျဖစ္တယ္။ အေစာဦးပိုင္းကာလ
အေမရိကန္ရဲ႕ ရထားလမ္းေတြကို အဂၤလိပ္ေတြက ျပဳလုပ္ခဲ့တာျဖစ္တယ္။ ဘာျဖစ္လို႔
အဂၤလိပ္ေတြ ဒီစံႏႈန္းကို သံုးခဲ့တာလဲ?
တကယ္ေတာ့ ရထားျပဳလုပ္သူေတြဟာ ရထားမလုပ္ခင္မွာ ျမင္းလွည္း
ျပဳလုပ္သူျဖစ္ခဲ့တယ္။ ျမင္းလွည္းျပဳလုပ္ရမွာ သူတို႔ဟာ
ျမင္းလွည္းဘီးအက်ယ္နဲ႔ စံထားၿပီး ျပဳလုပ္ခဲ့ၾကတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔
ျမင္းလွည္းဘီးအက်ယ္ကို စံထားခဲ့ၾကသလဲ? တကယ္လို႔ အဲဒီေခတ္က
ျမင္းလွည္းဘီးကို စံမထားဘဲ တျခားဘီးနဲ႔ စံထားခဲ့ရင္ သူတို႔ရဲ႕ျမင္းလွည္းက
ခ်ဳိင့္ခြက္၊ ေက်ာက္ခဲမ်ားတဲ့ အဂၤလန္ရဲ႕ လမ္းအိုေတြေပၚမွာ အလြယ္တကူ
ပ်က္ဆီးကုန္လို႔ျဖစ္တယ္။
ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ လမ္းရဲ႕ ေျမာင္းအက်ယ္ေတြဟာ ၄.၈၅ေပရွိလို႔ျဖစ္တယ္။ ဒီ
ေျမာင္းအက်ယ္က ဘယ္လိုျဖစ္လာရသလဲ?
ဒီအက်ယ္ကို ေရွးေရာမလူမ်ဳိးေတြ သတ္မွတ္ခဲ့တာျဖစ္တယ္။ ၄.၈၅ေပအက်ယ္က
ေရာမတို႔ရဲ႕စစ္ရထားဘီး တစ္ဘီးနဲ႔တစ္ဘီးၾကား အကြာအေ၀းျဖစ္တယ္။ ဘီးေတြကို
ဒီလိုအကြာအေ၀းနဲ႔ အသံုးျပဳမွသာ ဘီးရဲ႕သက္တမ္းက ၾကာရွည္မွာျဖစ္တယ္။
ေရာမလူမ်ဳိးေတြက ဘာျဖစ္လို႔ ၄.၈၅ ေပ အကြာအေ၀းနဲ႔ စစ္ရထားဘီးေတြ လုပ္ခဲ့ၾကသလဲ?
အေျဖက ရွင္းပါတယ္။ ဒီအကြာအေ၀းက စစ္ရထားကိုဆဲြတဲ့ ျမင္းႏွစ္ေကာင္ရဲ႕
တင္ပါး(ဖင္)အက်ယ္ျဖစ္လို႔ပါပဲ။
အေမရိကန္ အာကာသက ဒံုးက်ည္ေတြ လႊတ္တင္တဲ့အခါ ေထာင္ထားတဲ့ဒံုးက်ည္ေဘးက
ေလာင္စာေသတၲာကို သတိထားၾကည့္ပါ။ အဲဒီေသတၱာေဘးႏွစ္ဘက္မွာ ဒံုးက်ည္ကို
တြန္းအားေပးတဲ့ အ၀ိုင္းသ႑ာန္ စက္ပစၥည္းပါတယ္။ အဲဒီပစၥည္းကို Utahစက္ရံုက
ျပဳလုပ္ထားတာျဖစ္တယ္။
ျဖစ္ႏိုင္ရင္ Utah စက္ရံုက အင္ဂ်င္နီယာေတြဟာ တြန္းအားေပးတဲ့ပစၥည္းကို
ပိုတြန္းအားေပးႏိုင္ေအာင္ ခပ္ႀကီးႀကီးေလးလုပ္သင့္တယ္။ ဒါေပမယ့္
သူတို႔မလုပ္ခဲ့ဘူး။ အေၾကာင္းက တြန္းအားေပးပစၥည္းကို ျပဳလုပ္ၿပီးေနာက္
လႊတ္တင္မယ့္ေနရာကို မီးရထားနဲ႔ တင္ပို႔ၾကတယ္။ လမ္းမွာ လိုဏ္ေခါင္းေတြကို
ျဖတ္ရတယ္။ လိုဏ္ေခါင္းေတြရဲ႕ အက်ယ္က မီးရထားသံလမ္းထက္
နည္းနည္းေလးပဲက်ယ္တယ္။ မီးရထားသံလမ္းရဲ႕အက်ယ္က
ျမင္းဖင္ရဲ႕အက်ယ္နဲ႔သတ္မွတ္ထားတယ္။
လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္းႏွစ္ေထာင္ေက်ာ္က ကမာၻ႔ဦးဆံုး
ဆက္သြယ္ေရးစနစ္ပံုစံကို ျမင္းႏွစ္ေကာင္ရဲ႕ ဖင္အက်ယ္နဲ႔စံထားခဲ့တယ္။ ဒါဟာ
ေဘာကေဗဒမွာရွိတဲ့ "Path Dependence"ပဲျဖစ္တယ္။ ဒါဟာ ရယ္စရာေကာင္းေနေပမယ့္
တကယ့္အမွန္ျဖစ္တယ္။
ဒါဟာ အေျခခံအက်ဆံုး စံႏႈန္းျဖစ္တယ္။ ဒီ သတ္မွတ္ခ်က္က ဘယ္လိုျဖစ္ေပၚလာခဲ့တာလဲ?
ဒီ သတ္မွတ္စံႏႈန္းက အဂၤလန္ရဲ႕စံႏႈန္းျဖစ္တယ္။ အေစာဦးပိုင္းကာလ
အေမရိကန္ရဲ႕ ရထားလမ္းေတြကို အဂၤလိပ္ေတြက ျပဳလုပ္ခဲ့တာျဖစ္တယ္။ ဘာျဖစ္လို႔
အဂၤလိပ္ေတြ ဒီစံႏႈန္းကို သံုးခဲ့တာလဲ?
တကယ္ေတာ့ ရထားျပဳလုပ္သူေတြဟာ ရထားမလုပ္ခင္မွာ ျမင္းလွည္း
ျပဳလုပ္သူျဖစ္ခဲ့တယ္။ ျမင္းလွည္းျပဳလုပ္ရမွာ သူတို႔ဟာ
ျမင္းလွည္းဘီးအက်ယ္နဲ႔ စံထားၿပီး ျပဳလုပ္ခဲ့ၾကတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔
ျမင္းလွည္းဘီးအက်ယ္ကို စံထားခဲ့ၾကသလဲ? တကယ္လို႔ အဲဒီေခတ္က
ျမင္းလွည္းဘီးကို စံမထားဘဲ တျခားဘီးနဲ႔ စံထားခဲ့ရင္ သူတို႔ရဲ႕ျမင္းလွည္းက
ခ်ဳိင့္ခြက္၊ ေက်ာက္ခဲမ်ားတဲ့ အဂၤလန္ရဲ႕ လမ္းအိုေတြေပၚမွာ အလြယ္တကူ
ပ်က္ဆီးကုန္လို႔ျဖစ္တယ္။
ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ လမ္းရဲ႕ ေျမာင္းအက်ယ္ေတြဟာ ၄.၈၅ေပရွိလို႔ျဖစ္တယ္။ ဒီ
ေျမာင္းအက်ယ္က ဘယ္လိုျဖစ္လာရသလဲ?
ဒီအက်ယ္ကို ေရွးေရာမလူမ်ဳိးေတြ သတ္မွတ္ခဲ့တာျဖစ္တယ္။ ၄.၈၅ေပအက်ယ္က
ေရာမတို႔ရဲ႕စစ္ရထားဘီး တစ္ဘီးနဲ႔တစ္ဘီးၾကား အကြာအေ၀းျဖစ္တယ္။ ဘီးေတြကို
ဒီလိုအကြာအေ၀းနဲ႔ အသံုးျပဳမွသာ ဘီးရဲ႕သက္တမ္းက ၾကာရွည္မွာျဖစ္တယ္။
ေရာမလူမ်ဳိးေတြက ဘာျဖစ္လို႔ ၄.၈၅ ေပ အကြာအေ၀းနဲ႔ စစ္ရထားဘီးေတြ လုပ္ခဲ့ၾကသလဲ?
အေျဖက ရွင္းပါတယ္။ ဒီအကြာအေ၀းက စစ္ရထားကိုဆဲြတဲ့ ျမင္းႏွစ္ေကာင္ရဲ႕
တင္ပါး(ဖင္)အက်ယ္ျဖစ္လို႔ပါပဲ။
အေမရိကန္ အာကာသက ဒံုးက်ည္ေတြ လႊတ္တင္တဲ့အခါ ေထာင္ထားတဲ့ဒံုးက်ည္ေဘးက
ေလာင္စာေသတၲာကို သတိထားၾကည့္ပါ။ အဲဒီေသတၱာေဘးႏွစ္ဘက္မွာ ဒံုးက်ည္ကို
တြန္းအားေပးတဲ့ အ၀ိုင္းသ႑ာန္ စက္ပစၥည္းပါတယ္။ အဲဒီပစၥည္းကို Utahစက္ရံုက
ျပဳလုပ္ထားတာျဖစ္တယ္။
ျဖစ္ႏိုင္ရင္ Utah စက္ရံုက အင္ဂ်င္နီယာေတြဟာ တြန္းအားေပးတဲ့ပစၥည္းကို
ပိုတြန္းအားေပးႏိုင္ေအာင္ ခပ္ႀကီးႀကီးေလးလုပ္သင့္တယ္။ ဒါေပမယ့္
သူတို႔မလုပ္ခဲ့ဘူး။ အေၾကာင္းက တြန္းအားေပးပစၥည္းကို ျပဳလုပ္ၿပီးေနာက္
လႊတ္တင္မယ့္ေနရာကို မီးရထားနဲ႔ တင္ပို႔ၾကတယ္။ လမ္းမွာ လိုဏ္ေခါင္းေတြကို
ျဖတ္ရတယ္။ လိုဏ္ေခါင္းေတြရဲ႕ အက်ယ္က မီးရထားသံလမ္းထက္
နည္းနည္းေလးပဲက်ယ္တယ္။ မီးရထားသံလမ္းရဲ႕အက်ယ္က
ျမင္းဖင္ရဲ႕အက်ယ္နဲ႔သတ္မွတ္ထားတယ္။
လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္းႏွစ္ေထာင္ေက်ာ္က ကမာၻ႔ဦးဆံုး
ဆက္သြယ္ေရးစနစ္ပံုစံကို ျမင္းႏွစ္ေကာင္ရဲ႕ ဖင္အက်ယ္နဲ႔စံထားခဲ့တယ္။ ဒါဟာ
ေဘာကေဗဒမွာရွိတဲ့ "Path Dependence"ပဲျဖစ္တယ္။ ဒါဟာ ရယ္စရာေကာင္းေနေပမယ့္
တကယ့္အမွန္ျဖစ္တယ္။
0 comments:
Post a Comment